Finans & Leasing har siden 2013 været medlem af Forbrugerklagenævnet, hvor vi har været med til afgøre sager i forbrugerspørgsmål. Stor var vores overraskelse derfor, da erhvervsministeren for nylig meddelte at vi ikke vil blive genudpeget for en ny 4-årig periode. Det skyldes dog ikke, at vi ikke har gjort vores arbejde ordentligt, tværtimod. Men organisationer bliver bedt om at indstille medlemmer efter hvilke sagstyper nævnet behandler mest. Og hér må man sige, at leasing ikke ligefrem overbelaster systemet. Faktisk har der de sidste ti år kun været en håndfuld sager om leasing. Til sammenligning har F&L´s medlemmer siden 2010 indgået ca. 235.000 kontrakter inden for operationel leasing med forbrugere.
Den altovervejende årsag til det meget lave antal klager over leasing i Forbrugerklagenævnet skal findes i en indgået standardaftale, som Finans & Leasing udarbejdede i 2010 sammen med FDM for operationel billeasing. I standardaftalen er der angivet en række parametre, som en leasingaftale skal indeholde. Dokumentet, som er et såkaldt ”agreed document” (en frivillig aftale mellem interessenter med forskellige interesser), er stadig state-of-the-art inden for sit område og den eneste af sin slags i EU. Det er en aftale, som vi er meget stolte af i Finans & Leasing og som vi ved, at vores medlemmer er glade for. Og det gælder øjensynligt også kunderne!
Vi har ved hjælp af denne gode standardaftale gjort os selv overflødige i Forbrugerklagenævnet, og det har vi det egentlig ret godt med.